Projekt edukacyjny OWADY – Jak zacząć?

Projekt edukacyjny to zorganizowana forma pracy nad danym zagadnieniem. Trwa zazwyczaj dłuższy czas (kilka dni, tydzień, miesiąc, semestr, rok). W jego trakcie uczestnicy zagłębiają się w temat i eksplorują go na różnych płaszczyznach. Projekt jest świetną przestrzenią zarówno na zdobywanie wiedzy, rozwijanie umiejętności szkolnych a także kompetencji miękkich.

W ciągu jego trwania warto dokumentować pracę. Zachęcamy Cię do tego! Możecie przygotować własną książkę o owadach, lapbook, plakat, prezentację, stronę internetową, film i co tylko przyjdzie Ci do głowy!

Realizujcie projekt tak, jak tego chcecie. Wasz projekt może trwać tak długo, jak będziecie tego potrzebowali. Możecie realizować go ciągiem dzień po dniu, możecie też wracać do niego co jakiś czas. Może to być realizacja „z pompą”, możecie też subtelnie wplatać pojedyncze aktywności do Waszej codzienności. Ten projekt jest dla Was, a nie Wy dla niego – korzystajcie zatem z niego zgodnie z Waszymi potrzebami i możliwościami. My dostarczymy Wam materiały i inspiracje. Podzieliliśmy je na bloki tematyczne, które możecie realizować tak długo jak chcecie.

Lekcja 1. Owad – czym jest a czym nie jest? Wprowadzenie w tematykę owadów

Nasze propozycje materiałów:

  1. Plakat OWADY
  2. Karty naukowe ogólne
  3. Karty „Czym jest a czym nie jest owad?” – dostajesz je dzisiaj od nas (pobierz je na dole strony)
  4. Karty trójdzielne OWADY
  5. Karty naukowe OWADY
  6. Zagadki „Kim jestem?”
  7. Gra MEMO
  8. Gra DOBBLE

Nasze propozycje aktywności:

  • Wyjdźcie w teren! Poszukajcie różnych drobnych stworzeń, o których myślicie, że są owadami. Możecie (na chwilę) złapać je do słoika i zaobserwować. Nazwijcie te zwierzątka, które znacie.
  • Zapoznajcie się z kartami „Czym jest a czym nie jest owad?”. Dokonajcie teraz weryfikacji. Czy znalezione przez Was stworzenia to na pewno owady? Możecie porozmawiać o różnicach między wiedzą naukową a potoczną (która, jak widać, często jest mocno niedoskonała).
  • Zapoznajcie się z różnymi owadami – wykorzystajcie do tego plakat, karty trójdzielne oraz karty naukowe z opisem poszczególnych owadów. Możesz przeprowadzać lekcje trójstopniowe – czym jest taka lekcja, dowiesz się z filmu poniżej.
  • Czytając opisy poszczególnych owadów, możecie udawać te owady – wykonywać ruchy rękami niczym modliszka, bawić się w ganianego – biedronkę polującą na mszyce, modliszkę łapiącą swoją ofiarę, skakać jak pasikonik itp. Wprowadzenie elementu ruchu zapewni Wam nie tylko śmieszną zabawę, ale też cudownie utrwali dzieciom wiedzę poprzez odwołanie się do pierwszego stadium rozwoju poznawczego dziecka, jakim jest inteligencja sensoryczno-motoryczna.

Jak pracować z kartami trójdzielnymi?

Jak pracować z kartami trójdzielnymi?

Lekcja trójstopniowa

Lekcja trójstopniowa

  • Znowu wyjdźcie w teren i spróbujcie odnaleźć jak najwięcej owadów, które poznaliście. Spróbujcie znaleźć też inne owady i nazwać je, odnajdując informacje o nich w książkach tematycznych, atlasie lub Internecie. Wyszukiwanie informacji i przegląd źródeł wiedzy to bardzo ważna umiejętność! Spróbujcie również zaobserwować owady w działaniu – to, o czym czytaliście w kartach (poszukajcie np. biedronki zjadającej mszycę). To pozwoli dziecku poukładać sobie w głowie wiedzę o świecie i skonstruować w umyśle logiczną reprezentację świata.
  • Utrwalajcie wiedzę poprzez zagadki „Kim jestem?”, grę w memo oraz dobble. Tam czeka na Was jeszcze więcej owadów! A wspólna gra wzmocni Waszą relację.
  • Podsumujcie tę część projektu, wykonując część swojej dokumentacji – kilka stron w Waszej książce o owadach, lapbooku itp.